*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Vliegtaks voor passagiers en vrachtverkeer vanaf 2021

Leestijd: 2 minuten

Vanaf 1 januari 2021 voert het kabinet een vliegtaks in voor passagiers en vrachtverkeer.  De bedoeling is om hiermee jaarlijks 200 miljoen euro aan belasting binnen te halen.

Het tarief voor vrachtverkeer wordt 3,85 euro per ton vracht voor de meest lawaaiige vliegtuigen en 1,925 euro voor de lagere geluidsklassen. Dit bedrag is lager dan het oorspronkelijke voorstel en vrachtvervoerders worden minder hard getroffen dan verwacht, meldt staatssecretaris Snel. Door extra onderzoek naar de mogelijke gevolgen van de vliegbelasting zijn de tarieven aangepast.

Snel bevestigt ook dat hij bij het oorspronkelijke plan blijft om voor passagiers een vliegtaks van 7 euro per vertrekkende passagier te rekenen. Ongeacht de bestemming. Het wetsvoorstel is naar de Tweede Kamer gestuurd. Het kabinet hoopt dat er een Europese vliegtaks komt omdat er dan een gelijk speelveld is voor luchtvaartmaatschappijen en er geen grote verschillen tussen landen ontstaan. Het lijkt er echter op dat dit niet gaat lukken.

Vliegtaks een staatssteun aan KLM
De vliegtaks is echter niet geldig voor transferpassagiers. Ryanair ziet een nationale vliegtaks daarom als een verkapte staatssteun aan KLM. Volgens de jaarcijfers van Schiphol uit 2018 zijn 36,6% van alle reizigers transferpassagiers. Marketingdirecteur Kenny Jacobs stelt dat KLM eigenlijk heel milieu-inefficiënt is door haar transferpassagiers. Zij hebben immers meerdere vluchten nodig om op hun eindbestemming te komen.

Geen populaire maatregel
In Nederland wordt al jaren gesproken over de invoering van de vliegtaks. Omdat veel mensen graag goedkoop vliegen, is het geen populaire maatregel en daarom zijn eerdere pogingen om de belasting in te voeren, mislukt. Nu komt de vliegtaks er uiteindelijk dan toch. In de ZEMBLA-uitzending ‘Bos als brandstof’, legt  chemicus Martijn Katan uit waarom het wel een goede duurzame maatregel is.