Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Verzekerd van winst

  •  
23-11-2001
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
136 keer bekeken
  •  
verzekerd-van-winst
De verzekeringsbranche groeit explosief. Het afgelopen jaar ontvingen de levensverzekeraars 50 miljard gulden aan premie, 20 miljard meer dan vijf jaar geleden. De 'onafhankelijke tussenpersoon' blijkt met handen en voeten gebonden aan de grote verzekeringsmaatschappijen. "Verzekeraars kopen tussenpersonen op en onder het mom van onafhankelijkheid pushen ze dan hun eigen producten". Dat zegt H. Goslings, hoogleraar risico en verzekeren, in het VARA/NPS programma Zembla in de aflevering 'Verzekerd van Winst'.

Het afgelopen jaar is de verzekeringsbranche in verlegenheid gebracht door de Bouwman-affaire. In Zembla een reconstructie van de opkomst en ondergang van deze tussenpersoon uit Westerbork. Bouwman was jarenlang een gevierd verzekeringsadviseur in Noord-Oost Nederland. In korte tijd - en gesteund door Aegon - groeide zijn onderneming. Aegon woordvoerder J. Driessen: "Bouwman had een goed lopend verzekeringsbedrijf, wij hebben hem gefinancierd voor 12 miljoen gulden."

Opgelicht
Bouwman deed ook aan vermogensbeheer, maar bleek daarvoor geen vergunning te hebben. In november 2000 bleek Bouwman cliënten voor 7,5 miljoen gulden te hebben opgelicht. Curator Hemmes: "Er stond nog 40 gulden op de bankrekening van de vermogensbeheer BV. De rest van het geld was spoorloos."

In een rechtszaak eisen de 59 gedupeerden een schadevergoeding van Aegon. De verzekeraar wijst vanaf het begin alle aansprakelijkheid af. Gedupeerde Wonder: "Het kan niet zo zijn dat Aegon er niets van af heeft geweten, alles was Aegon bij Bouwman, personeel liep over en weer."

Eind september, een week voor de Aegon-top in de rechtszaal moet verschijnen, wordt de zaak afgeblazen. Aegon treft een schikking en vergoedt de gedupeerden 70% van hun inleg. De rest van hun geld zijn ze voorgoed kwijt. "Wij hadden een goede zaak tegen Aegon, maar mijn cliënten zijn niet zeer vermogend, zij konden zich de luxe niet veroorloven om risico te lopen" aldus de advocaat van de gedupeerden, mr P. Van Steen.

Opkopen
Aegon financiert niet alleen tussenpersonen, maar koopt ze ook op. J. Driessen: "Dat is geen strategische keuze, maar wij vinden het van belang om dat verkoopkanaal overeind te houden." Inmiddels zijn honderden 'onafhankelijke' assurantiekantoren in handen van de grote verzekeraars. Verzekeraar Delta Lloyd koopt geen kantoren op, want "een tussenpersoon kan alleen functioneren als hij onafhankelijk is en niet aan de leiband loopt van een verzekerings-maatschappij," aldus C. Tesselhof, lid van de raad van bestuur van Delta Lloyd.

Zembla laat verder zien hoe financieel adviesbureau Optima via het callcentre nieuwe klanten probeert te werven. Daarnaast komt ook de afsluitprovisie aan bod, de open zenuw van de verzekeringsbranche. Volgens verzekeringsadviseur V. Tiber uit Rotterdam betalen klanten bijna altijd nodeloos te veel: "Iedereen zit aan iedereen geld te verdienen. Mensen zien niet waar het grote geld zit. Daar zouden ze naar moeten kijken, terwijl ze wel omrijden voor goedkopere benzine."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.