*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Treinen vies door werkdruk schoonmakers

Leestijd: 2 minuten

Steeds meer treinen in Nederland zijn vies en niet opgeruimd, en dat komt door een te hoge werkdruk voor de schoonmakers. Dat stelt FNV Bondgenoten vrijdag naar aanleiding van berichtgeving in het AD. De vakbondsorganisatie voor de schoonmakers wil later deze maand in overleg met NedTrain en Hago Rail Services (HRS) om de problemen op te lossen.

NedTrain, een 'dochter' van NS, sloot vorig jaar een deal met HRS. Voor die tijd waren nog vijf leveranciers van schoonmaakdiensten actief. Met het ingaan van dat nieuwe contract zijn de problemen begonnen, zo stelt FNV Bondgenoten.

'De onrust onder onze leden is sinds dit nieuwe contract gestaag aan het stijgen', aldus bestuurder Herrie Hoogenboom van FNV Bondgenoten. 'De grens van wat mensen kunnen, is allang bereikt. Ik heb ook gezegd: ga niet rennen door die treinen, iedereen moet namelijk wel door tot z'n 67e.'

Al een aantal jaren zijn de schoonmaakbedrijven verwikkeld in een concurrentiestrijd. Om opdrachten binnen te halen, vragen ze minder geld aan hun opdrachtgevers, die ook veel minder willen betalen voor schoonmaak. De te lage prijs wordt door de schoonmaakbedrijven terugverdiend door schoonmakers in kortere tijd meer werk te laten doen. Vaak ook met minder mensen. De arbeidsomstandigheden zijn daardoor verslechterd.

Ze doen het werk dat niemand graag doet: schoonmaken. Het is smerig en zwaar werk tegen een laag salaris. Schoonmakers komen niet snel in opstand, maar nu hebben ze er genoeg van. Bijna negen weken staken ze voor een betere toekomst, de langste staking in Nederland sinds 1933. Daarmee trotseren ze de grote schoonmaakbedrijven, die onderling verwikkeld zijn in een moordende concurrentiestrijd.

Een paar jaar geleden hebben de schoonmakers in Nederland negen weken gestaakt, de langste staking sinds 1933. Destijds volgde ZEMBLA een aantal schoonmakers,die meer loon wilden, een beetje respect, maar vooral betere werkomstandigheden. Want vaak krijgen ze zo weinig tijd dat die wc in de trein of in het ziekenhuis niet goed schoon wordt, terwijl ze dat wel graag willen. Inmiddels is er een nieuwe CAO, maar blijkbaar is er niet veel veranderd.

In de ZEMBLA-aflevering 'Na de schoonmaakwoede’,  ging ZEMBLA terug naar een aantal hoofdpersonen om te vragen wat er sinds de staking veranderd is.