*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

risico@internet.nl

Leestijd: 4 minuten

World Online mag dan als de grootste beursflop van het jaar de geschiedenis in gaan, de belangstelling van de financiële wereld voor alles wat met internet te maken heeft is er niet minder om geworden. Dit jaar willen nog zeker 10 bedrijven een notering aan het Damrak en volgend jaar zullen het er nog meer zijn. Internet is hot. De zeperd van World Online maakt wel duidelijk dat de risico's die met internet gepaard gaan gigantisch zijn. De scheidslijn tussen succes en mislukking is flinterdun. De gratis internetprovider Zonnet, opgericht door Gert Post, had ook plannen om naar de beurs te gaan, maar twijfelt nu.

Gamegate.com is zo'n Nederlands succesverhaal. Oprichter Albert Akkermans (39) bedacht drie jaar geleden dat het leuk zou zijn om op internet korte, eenvoudige spelletjes te spelen tegen anderen. Hij surfte over het net maar kon nergens tic-tac-toe, blackjack of lingo vinden. Dus maakte hij het zelf maar. Akkermans: "Dit jaar maken we 20 miljoen dollar omzet en verkopen we onze spelletjes aan alle grote Amerikaanse portals, zoals AOL en zelfs aan Microsoft. Het is bijna niet uit te leggen wat voor een enorme kick dat is, wij als klein bedrijfje uit Den Bosch verkopen aan het grote Microsoft. Maar dat is internet: de kleintjes kunnen het opnemen tegen de groten. Wie snel en slim is maakt het in deze wereld".

Gorilla's
Het verhaal is typisch voor de talloze startups die in ons land momenteel uit de grond gestampt worden. Overal zijn internet-entrepeneurs op zoek naar het gouden idee. "Alles draait om de vraag wie straks de gorilla's zijn en wie de chimpansees", zegt Jeroen Mol, een software miljonair die investeert in tientallen startende internet bedrijven. Bedrijven zoals Amazon, Excite en Altavista worden in de internet economie de gorilla's genoemd, de dominante partijen, de marktleiders. De gorilla's verdienen het meeste geld en bepalen de technologische ontwikkelingen, de chimpansees volgen braaf en moeten genoegen nemen met heel wat minder rijkdom.

Mol heeft een pand gehuurd in Amsterdam en daar zijn bedrijf met de toepasselijke naam Gorillapark gevestigd. Hij adviseert beginnende internet bedrijven, geeft ze een telefoon, een paar computers en een plek om te werken. "En een miljoen zakgeld in ruil voor aandelen", aldus Mol.
Binnen een jaar wil hij dat de bedrijven succesvol zijn zodat hij ze naar de beurs kan brengen en zijn aandelen kan cashen. Winst hoeven de ondernemers dan nog niet te maken, want in de nieuwe economie is winst bijna een vies woord. Kletspraat, noemt internetdeskundige Fransisco van Jole dit verhaal. Het lijkt alsof de beurs is veranderd in een casino.

Rampspoed
Toch is die opvatting, dat er geen winst gemaakt hoeft te worden, steeds meer omstreden, zeker na de rampspoed van World Online. Nina Brink wist handig gebruik te maken van de gedachte dat je met 200 miljoen verlies in het vorige boekjaar toch een fortuin op de beurs kan maken. Brink was de enige die rijk werd van de beursgang en de beleggers hadden het nakijken. Internet als piramidespel.

Oud-secretaris generaal van het ministerie van Economische Zaken, Sweder van Wijnbergen, windt zich erover op: "Veel van die verhalen over de nieuwe economie zijn totale onzin. Dat je als internet bedrijf geen winst zou hoeven te maken of dat de economie eeuwige groei tegemoet gaat. Dat de inflatie niet meer bestaat. Absolute kolder. Het gedoe rond World Online doet denken aan de tulpenbollen-manie van enkele eeuwen geleden. Iedereen wilde tulpenbollen hebben en de prijzen stegen tot astronomische hoogte. Totdat iemand doorkreeg dat het onzin was, toen stortte de markt net zo snel weer in". Veel bedrijven kregen de afgelopen jaren subsidie van het Ministerie van Economische Zaken, maar de meeste bedrijven kunnen nog steeds geen krediet terugbetalen. Meer informatie over deze Kredo-regeling.

Revolutie
Roel Pieper (ex-Philips en nu internet investeerder) is het met hem eens: "Er is zonder twijfel sprake van een revolutie door internet die vergelijkbaar is met de komst van de auto of de telefoon. Het is een fundamentele verandering. Maar net als in de oude economie zullen negen van de tien bedrijven het niet redden en ten onder gaan. De kunst is om die ene te vinden."

Misschien een aardige tip voor Maurice de Hond, die van plan is zijn bedrijf Newconomy naar de beurs te brengen. Volgens de wet van Pieper heeft hij 10% kans van slagen. Voor de overige 90% geldt: een luchtkasteel is op drijfzand snel gebouwd.