*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Privacy kijkers smart-tv fors onder de maat

Leestijd: 2 minuten

Producenten van smart-tv's waarschuwen gebruikers nauwelijks dat de privacy van gebruikers wordt geschonden bij normaal kijkgedrag. Die waarschuwing geeft Natali Helberger, hoogleraar Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam (UvA), in een wetenschappelijk artikel dat gepubliceerd is in 'Telecommunications Policy'.

Wie een slimme tv van bijvoorbeeld Samsung, Philips of LG heeft, moet er rekening mee houden dat informatie over kijkvoorkeuren naar fabrikanten en reclamemakers wordt doorgespeeld. Ook wordt door sommige tv's meegeluisterd met gesprekken in de huiskamer, zo meldt het onderzoek.

Helberger deed het onderzoek samen met privacywetenschapper Kristina Irion van de UvA. Zij pleiten voor wetswijzigingen op Europees niveau en doen een oproep aan media beleidsmakers en toezichthouders om meer aandacht te besteden aan het probleem van de 'slimme surveillance' van mediagebruikers. Daarnaast ontwikkelden ze een aantal concrete aanbevelingen over hoe zij aan de specifieke privacy-aspecten van media-gebruikers tegemoet kunnen komen.

Data: het nieuwe goud
Wie kent u het beste? Er zijn bedrijven, zogeheten datahandelaren, die misschien wel meer van u weten dan uw partner of uw beste vriend. Ze zijn op de hoogte van uw interesses en uw geheimen. Deze datahandelaren volgen u namelijk onophoudelijk via uw computer, uw tablet en uw smartphone. En nu dus ook uw smart-tv. Bekijk ZEMBLA - Data- het nieuwe goud deel 1 en deel 2.