*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

'Ouders zetten driekwart leraren onder druk om hoog schooladvies'

Leestijd: 3 minuten

Driekwart van de leraren wordt door ouders onder druk gezet om hun kind een zo hoog mogelijk schooladvies te geven. Ruim de helft wordt uitgescholden, geïntimideerd, bedreigd en soms gechanteerd. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Onderwijs en EenVandaag onder ruim 2000 basisschoolleraren. Als gevolg van de druk heeft een op de vijf een schooladvies daadwerkelijk aangepast.

Onacceptabel, noemt Loek Schueler, voorzitter van CNV Onderwijs het. "Een leerkracht is een professional en ouders moeten dat accepteren" stelt zij. "Een onderwijsteam volgt een kind acht jaar lang en maakt op basis daarvan een middelbare schooladvies." Zij benadrukt dat ook gekeken wordt naar andere factoren zoals inzet, omgang met anderen en creativiteit.

Onderwijsdeskundige: 'Systeem werkt problemen in de hand'
Minister Slob zei onlangs dat hij vindt dat ouders hun kinderen niet meer moeten pushen om een zo hoog mogelijke vorm van onderwijs te volgen.

Slob: "Als een kind op school op een niveau zit waarbij er voortdurend een enorme druk op zit, zo van 'Het is veel te moeilijk, ik kan het eigenlijk niet, maar ja, mijn ouders...', daar kan een kind echt onder bezwijken."

Maar volgens onderwijsdeskundige Leo Prick werkt het huidige systeem dit in de hand. Onlangs zei hij daarover tegen ZEMBLA:

"Vanaf twaalf jaar kom je al in een hiërarchische structuur terecht. Van minder goed tot heel goed. Kinderen zijn nog maar twaalf. Die weten echt nog niet wat ze willen."

Gevolg is volgens Prick dat de ouders leidend zijn. "Natuurlijk willen die het beste voor hun kind. Zo hoog mogelijk."

Leraren voelen zich niet gesteund door schoolbestuur
Uit het onderzoek blijkt dat bij 53 procent van de leraren die schooladvies geven de druk meer dan eens grensoverschrijdende vormen aannam. Er wordt tegen ze gescholden, ze worden geïntimideerd, bedreigd en soms ook gechanteerd. Een kwart van de leraren die zich onder druk gezet voelt, weet zich ook niet gesteund door het schoolbestuur. 63 procent geeft aan wel voldoende steun van de leiding te krijgen.

Van de leraren van de hoogste klassen van de basisschool maakte 89 procent onlangs mee dat ouders het niet eens zijn met het advies. Vooral een vmbo-advies roept weerstand op bij ouders.

Voorzitter CNV Onderwijs Loek Schueler: "Heel pijnlijk, ook omdat het kind zelf meestal bij zo’n adviesgesprek zit. We moeten als samenleving echt meer waardering krijgen voor vmbo’ers. Wees trots op hen, want zij leveren een belangrijke bijdrage aan de toekomst van onze economie."

Duidelijke leerweg helpt
Volgens Prick ligt het aan het huidige systeem dat het vmbo zo'n slecht imago heeft. Het afschaffen van het lagere beroepsonderwijs (vbo) en de mavo is een grote fout geweest in de ogen van Prick. Ouders willen een leerweg voor hun kind, zegt hij. "Voor de ene helft van Nederland zijn er leerwegen met een duidelijke identiteit: havo, vwo, gymnasium. Voor de rest is er een grote ton: het vmbo."

Sinds 2015 is het advies van de docent bepalend voor het type middelbare school waar een kind naartoe kan. Eerder gaf de score van de (Cito-)eindtoets de doorslag. Kinderen van groep 7 en 8 hebben de afgelopen weken hun advies gekregen voor de middelbare school.

Bron: ANP