*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

Misleidende etiketten op dieetproducten aangepakt: ‘Dit is niet acceptabel’

Leestijd: 2 minuten

Veel bedrijven die dieetproducten verkopen, zoals shakes, gebruiken verkeerde informatie op hun etiketten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bekeken producten van 36 verschillende bedrijven. Slechts twee producenten voldeden aan alle etiketeisen.  

Bedrijven prijzen voedingsmiddelen voor afvaldiëten vaak aan door gebruik te maken van voedings- en gezondheidsclaims. Voedingsclaims beklemtonen welke voedingsstoffen er juist wel of niet in een product zitten. Bijvoorbeeld 'vetarm', 'suikerarm' of 'bron van eiwit'. Van de 36 bedrijven waren er 21 met onjuiste voedingsclaims op de etiketten.

'Voor- en naplaatjes' mogen niet
Gezondheidsclaims zeggen dat een voedingsmiddel een bepaald effect heeft op de gezondheid. Bijvoorbeeld door te stellen dat consumptie van een voedingsmiddel leidt tot gewichtsverlies. Ook bijvoorbeeld plaatjes van mensen ‘voor’ en ‘na’ (waarbij op het plaatje ‘na’ een slanker figuur is te zien) zijn hierbij niet toegestaan. Bij 28 bedrijven klopten de gezondheidsclaims niet.

“Omdat het verboden is om informatie te geven waardoor de consument wordt misleid, mogen bedrijven alleen claims gebruiken die wetenschappelijk zijn onderbouwd en wettelijk zijn toegestaan na goedkeuring van de Europese Commissie”, zo zegt de NVWA. Acht bedrijven kregen een boete, 31 kregen er een waarschuwing en moeten hun informatie zo snel mogelijk aanpassen.

'Dit moet beter'
De NVWA vindt het aantal overtredingen van de claimwetgeving veel te hoog: “Consumenten die afvaldiëten volgen en voedingsmiddelen gebruiken die speciaal hiervoor op de markt worden gebracht hierdoor onjuist voorgelicht. Dit is niet acceptabel en moet verbeteren.”