*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Misdaad loont

Leestijd: 5 minuten

Burgemeesters in Brabant staan zwaar onder druk. De georganiseerde misdaad heeft er vaste voet aan de grond gekregen met grootschalige hennepteelt en xtc-laboratoria. Uit onderzoek blijkt dat alleen al in Tilburg jaarlijks 800 miljoen euro drugsgeld omgaat.

Met lik-op-stuk beleid proberen de burgemeesters het tij te keren: panden worden gesloten, geld en goederen afgepakt. Met bedreigingen als gevolg:  hun auto’s worden in brand gestoken, de burgemeester van Helmond dook enige tijd onder en die van Gilze en Rijen ontving een doodsbedreiging. Maar waarom slaagt justitie er niet in de criminele netwerken echt te raken? Al sinds de jaren negentig kunnen dankzij de Pluk-ze wet criminele vermogens worden afgepakt, maar de resultaten zijn minimaal. ZEMBLA onderzoekt hoe dat kan en waarom misdaad nog steeds loont. 

Samenstelling en regie: Jos van Dongen
Eindredactie: Manon Blaas


Projectinitiatiedocument Project Peseta
Het doel van project Peseta is om de samenwerking tussen de algemene banken en de Politie omtrent de aanlevering van bancaire gegevens te verbeteren. 
De afspraken met de banken  kunnen leiden tot o.a.: (zie pag 40) a) snellere beschikbaarheid van bancaire gegevens; b) het vrijmaken van omstreeks 100 tot 200 FTE vooral bij de financiële recherche.

Herinrichting proces opvragen financiële gegevens: BOB-middelen
Adviesbureau Andersson Elffers Felix heeft onderzoek gedaan naar de administratieve lastendruk bij de politie. Uit het rapport: 'De politie heeft bij aanvang van het onderzoek geen zicht op waar de verdachte bankiert. Deze informatie wordt opgevraagd door aan alle banken een 126nc-vordering te versturen.'
Uit de Samenvatting knelpunten & verbazingen: Er is geen centraal bankenregister en er zijn dubbele aanvragen van verschillende politiekorpsen bij dezelfde gegevensverstrekker.

PID Peseta
Projectomschrijving van project Peseta.

De gekooide recherche
Princen werkt mee aan onderzoeken naar witwassen, oplichting, verduistering en valsheid in geschrifte binnen de georganiseerde criminaliteit en de ‘bovenwereld’. Oud-financieel rechercheur Michiel Princen bevestigt in ZEMBLA de ervaringen van de oud-collega. 'Als je van jaren de bankafschriften krijgt, dan ben je maanden bezig met dat over te tikken'. 




Brandstof voor opsporing
Brandstof voor opsporing, evaluatie Wet bevoegdheden vorderen gegevens.  

(Pag 134:) 'Het zou immers voor beide partijen veel goedkoper en efficiënter zijn om digitale bestanden te leveren, respectievelijk geleverd te krijgen. Opsporingsinstanties ervaren deze handelwijze dan ook als welbewuste obstructie. Zij zien het vooral als een poging van de banken en geldinstellingen om een extra drempel op te werpen en daarmee het beroep op hun gegevens enigszins te beperken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om per papieren afschrift een standaardbedrag in rekening te kunnen brengen.  De politie en de BOD’en plaatsen vergelijkbare vraagtekens bij de tijd die de banken en geldinstellingen nemen voor het aanleveren van gevorderde informatie. In het geval van ingewikkelde en uitgebreide vragen is het vanzelfsprekend dat gegevens niet à la minute kunnen worden geleverd. Opsporingsinstanties kunnen echter minder begrip opbrengen voor het feit dat het ook weken kost om dezelfde eenvoudige transactiegegevens aangeleverd te krijgen die elke klant thuis via het internet met een druk op de knop op het beeldscherm kan oproepen.

Lees ook:
>> Herijkingsnota: Herijking realisatie van de nationale politie

>> Financieel-economische criminaliteit, we kunnen niet zonder / politieacademie

>> Het ei van Columbo, evaluatie van project Financieel rechercheren

>> Het vermogen te ontnemen; evaluatie van de ontnemeingswetgeving - eindrapport

>>  Follow the money, een onderzoek naar financieel opsporen door de politie in het licht van het landelijk programma FineC Politie