*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

Minister Slob: 'iPadscholen kregen geen voorkeursbehandeling'

Leestijd: 3 minuten

Het Steve Jobsonderwijs dat Maurice de Hond zes jaar geleden startte, kreeg geen voorkeursbehandeling van het het Ministerie van Onderwijs en de inspectie. Dat zegt minister Arie Slob in antwoord op Kamervagen die GroenLinks stelde. 

Kamerlid Lisa Westerveld stelde de vraag aan de minister, omdat in de ZEMBLA-uitzending 'Ondernemer in onderwijs' door drie insiders wordt gezegd dat de iPadscholen van De Hond een bevoorrechte positie kregen. "Van een voorkeursbehandeling is geen sprake. De onderhavige scholen zijn gesticht met inachtneming van de wettelijke bepalingen voor schoolstichting ", reageert minister Slob.

Wel zegt hij dat er vanuit twee ministeries (het Ministerie van Onderwijs en het Ministerie van Economische Zaken) interesse was in de methode van De Hond: "In het kader van het zogenoemde doorbraakproject."  

Onderzoek naar innovatieve onderwijsconcepten
Dat project bestaat uit een breed onderzoek naar gepersonaliseerd leren met ICT. Het ministerie wil daarmee kennis opdoen over innovatieve onderwijsconcepten, zoals methoden die tablets gebruiken en leerlinggestuurd leren. "Een van de onderhavige scholen is meegenomen in dat onderzoek", zegt Slob. Maar het heeft volgens hem niet meegespeeld in de aanvraag voor het starten van de onderwijsmethode.

In ‘Ondernemer in Onderwijs’ is te zien dat er na de oprichting van het onderwijsconcept van De Hond al snel problemen ontstonden. Veelal hadden die met geld te maken.

'Overheid had strenger naar concept moeten kijken'
Volgens  oud-docente Irene Felix die samen met Maurice De Hond gesprekken voerde op het ministerie, had de overheid strenger naar het concept van De Hond moeten kijken: “Het zou naar mijn idee wel geholpen hebben als het ministerie wat meer geparticipeerd had in het geheel. Dan was het nooit een commercieel bedrijf geworden.(…) In dit geval kwam commercie boven de inhoud.”

Minister Slob zegt dat er in het wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen, een kwaliteitstoets wordt opgenomen. "Volgens dat wetsvoorstel wordt een aanvraag tot het starten van een nieuwe school nog voor de start getoetst op deugdelijkheidseisen die inzicht geven in de te verwachten kwaliteit van een school." 

Kijk de uitzending 'Ondernemer in onderwijs':