Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Minister: 'Niet ik, maar rechter moet bepalen of Uber-chauffeur schijnzelfstandige is'

12-02-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Uber - ZEMBLA
Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil zich niet bemoeien met de vraag of Uber gezien kan worden als werkgever voor zijn chauffeurs: "Het is aan een nationale rechter om aan de hand van de feiten en omstandigheden van het concrete geval vast te stellen of er sprake is van een werknemersrelatie."
Het Europees Hof van Justitie oordeelde onlangs dat Uber geen online dienst is maar een transportbedrijf en zich moet houden aan regels voor de taxibranche. Gevolg van de uitspraak is dat de Europese lidstaten veel meer speelruimte gaan krijgen om Uber te reguleren.
Europees Hof beslist: taxi-app Uber is geen online dienst maar een transportbedrijf
Geen gevolgen voor Nederland
Maar volgens de minister heeft de uitspraak voor Nederland geen gevolgen: "In Nederland was nationale taxiwet- en regelgeving reeds van toepassing op de door Uber aangeboden taxivervoerdiensten. Het Europese Hof van Justitie heeft in deze zaak geen uitspraak gedaan over de vraag of een Uber chauffeur als werknemer dient te worden beschouwd."
Europarlementariër Marietje Schaake (D66) is kritisch over de werkwijze van Uber. Zij wil dat de dienst strenger wordt aangepakt op schijnzelfstandigheid:
In de ZEMBLA-uitzending ' De spooktaxi’s van Uber ' bleek dat Uber-chauffeurs in Amsterdam zich vaak helemaal niet aan die taxiwet- en regelgeving houden. Ze pikken illegaal mensen van straat op en worden nauwelijks gecontroleerd. "Tegen een bedrijf dat geen belasting betaalt en waarvan de chauffeurs hun inkomen ongehinderd aanvullen met illegale praktijken, kunnen wij niet op", zei directeur Ruud Lagerwaard van de Amsterdamse taxiorganisatie 'Take a Taxi'. 
Aantal overtredingen niet bekend
De minister zegt in antwoord op Kamervragen dat niet bekend is hoe vaak Uber-chauffeurs de taxiregelgeving overtreden. Uber-chauffeurs moeten allemaal een eigen taxivergunning hebben. Ook al rijden ze alleen voor Uber, ze hebben een eigen onderneming. Eventuele overtredingen van taxiregelgeving worden per onderneming bijgehouden. Daarbij wordt niet genoteerd of de ondernemer via Uber ritten reed.
"Of en zo ja, hoeveel en welke, overtredingen zijn gepleegd tijdens via Uber verricht taxivervoer, is daardoor niet bekend", zegt Koolmees.
In de praktijk komt het vaak voor dat deze ondernemers afhankelijk zijn van de Uber-app om aan hun klanten te komen. FNV wil daarom een proefproces aanspannen tegen Uber. De vakbond vindt dat Uber-chauffeurs nu als schijnzelfstandigen werken en daardoor niet goed beschermd zijn. "Uber zegt dat de chauffeurs zelfstandigen zijn, maar ze zijn nu een soort pseudo-werknemers", zegt bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi. "Wij vinden dat de chauffeurs onder de taxi-cao moeten vallen, dat zou veel eerlijker zijn."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.