*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

Love me Tinder

Leestijd: 3 minuten

Met 20 miljard potentiële matches om mee te daten, verbindt de dating-app Tinder meer mensen dan welke app ook. Iedere dag ‘matchen’ meer dan 26 miljoen mensen met elkaar. Op zoek naar seks, liefde, relaties. ZEMBLA onderzoekt: al die potentiele liefdespartners, via de telefoon beschikbaar, hoe verandert dat ons liefdesleven?

'Gelukkiger en diverser'
Tinderaar Mirjam in ZEMBLA: "Het is een soort speelgoedwinkel, de ene keer pak je die, de andere keer die". Tinder CEO Elie Seidman: "Tinder, en daarvoor het online daten, heeft de wereld beter, gelukkiger, diverser, meer acceptabel gemaakt, dus ik denk dat onze bijdrage op dit gebied over het algemeen fantastisch is".

Drie minnaressen
Het aantal polyamoureuze relaties nemen sinds de Tinder-app toe. Chris vertelt daarover in ZEMBLA: "In mijn geval was het dan één vaste vriendin met drie minnaressen. Waar komt het idee vandaan dat je altijd met z’n tweeën moet blijven? Ooit eens door de kerk bedacht. Ik denk dat veel mensen zo niet in elkaar zitten. Ik ben bewust op zoek naar meerdere contacten, dat is mijn hele leven al zo geweest. Als het te lang duurde, werd ik ongelukkig. Dus dacht ik: Tinder is een mooie gelegenheid om andere dames te ontmoeten, dat gaf voor mij wel een goede balans".

Verslaving
Tinder is altijd bij de hand, via de telefoon, maar wordt het leven er echt mooier op? 
Futurologen waarschuwen voor gevaren als verslaving. Mabel Nummerdor: "Het is een soort gamification van de liefde, je maakt er een soort spelletje van. Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat heel veel van de algoritmes die achter dit soort platformen zitten er ook op gericht zijn dat jij steeds terugkomt, omdat jij steeds je nieuwe shot wil halen. Net als die Netflixserie die stopt bij die eindeloze cliffhanger, gebeurt dat ook bij dit soort platforms die willen dat je terugkomt".

Data verzamelen
Elisabeth Timmermans is communicatie-wetenschapper en promoveerde op onderzoek naar de gebruikers van Tinder. Zij concludeerde dat de app zo is gemaakt dat men er lang op blijft. Timmermans: "Ze willen natuurlijk zo lang mogelijk hun gebruikers actief houden op de app om zo meer data te verzamelen die voor hun een interessante inkomstenbron is. Aan de andere kant willen ze het ook zo ontwerpen, dat het net niet bevredigend genoeg is, dat de gebruikers meer geneigd gaan zijn om er geld aan uit te geven".

Oppervlakkige bevestiging
En wat zijn de ethisch-filosofische keerzijdes als jongeren swipen in plaats van gewoon op de oude manier verliefd worden? Filosoof Ad Verbrugge: "Het geeft heel erg aan dat we afhankelijk worden van hele oppervlakkige bevestiging".

Tinderhuwelijken
Voor de een is het de plek waar de nieuwe liefde is gevonden; er zijn Tinderhuwelijken gesloten, Tinder-baby’s geboren. Maar voor anderen is het daten via deze app een bron van frustratie: weinig matches, afgewezen worden, nooit meer iets horen, enge dates.  

ZEMBLA onderzoekt het effect van Tinder.

Regie: Hetty Nietsch
Research :  Pascalle Quaden