*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

KNVB verkoopt gegevens jonge meisjes aan maandverbandfabrikant

Leestijd: 2 minuten

Volgens de Volkskrant verkoopt de KNVB persoonsgegevens van leden aan het Nederlandse databeheerbedrijf EDM. Dat bedrijf verstrekte privacygevoelige informatie aan Procter & Gamble (P&G), een fabrikant van maandverband, aldus de krant. Zembla liet vorig jaar oktober in de uitzending 'Data: het nieuwe goud' zien, dat de KNVB data uit haar ledenbestand verkoopt aan commerciële partijen.

Een meisje zou op haar 11de verjaardag zijn benaderd door P&G met Always maandverband, schrijft de Volkskrant. P&G kan met de KNVB gegevens precies zien waar jonge meisjes wonen en op die adressen wordt reclamemateriaal voor maandverband verspreid.

ZEMBLA liet in de uitzending 'Data: het nieuwe goud' zien hoe datahandelaren privacygevoelige informatie verhandelen zonder dat betrokken personen dat weten. Het databedrijf EDM verdient aan de handel in de gegevens van de KNVB. EDM laat in de Volkskrant weten: ‘EDM combineert persoonsgegevens en kent een scoringskans toe: hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat ergens een kind tussen 11 en 13 jaar woont?’ Marketeers schrijven een kind nooit direct aan, want dat mag niet. Dat deze envelop pal voor de verjaardag van het meisje arriveerde, betekent slechts dat zijn bedrijf 'enorm goed voorspelde’.

De zaak doet denken aan de kwestie ‘Target’ waarover Zembla ook berichtte. Target is een Amerikaanse supermarktketen die in de VS scherpe kritiek kreeg omdat het bedrijf gedetailleerde klantprofielen opstelde zonder dat de betrokken personen dat wisten. Zo ging Target precies na welke vrouwen zwanger waren om hen vervolgens te bestoken met reclames voor babyartikelen. EDM in de Volkskrant: 'Over dát type kansberekening hebben we het hier.’ De KNVB gaat er 'werk van maken', beloven ze. 'Campagnes als deze willen we in de toekomst voorkomen.'

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt in de Volkskrant: ‘Een vereniging mag na toestemming van de ledenvergadering inderdaad gegevens over die leden verstrekken voor commerciële activiteiten.’
In Nederland mogen bepaalde persoonlijke gegevens nu worden verhandeld tenzij daartegen bezwaar wordt gemaakt, bijvoorbeeld via het Bel-me-niet-register.