*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

'Kinderen moet je niet in een mal stoppen'

Leestijd: 3 minuten

Dit artikel werd geschreven bij de uitzending '6 voor de leraar'

Dorien Kok uit Huizen probeert al jaren een nieuwe school te stichten onder de naam Omnium. Als onderwijscoach ziet ze met lede ogen toe hoe steeds meer kinderen die niet goed 'passen' verdwaald raken in het huidige onderwijssysteem. Daarom wil ze een school waarin het kind centraal staat, in plaats van het systeem.

Onderwijs van je 4e tot je 20e
In haar praktijk I-Carus begeleidt Kok kinderen die op school moeilijk meekomen, en geeft ze ouders en onderwijzers advies. Het ene kind is te druk, de ander dyslectisch en weer een andere hoogbegaafd. 'Het is net als vroeger op de kleuterschool met zo'n houten vorm met gaten waar je figuurtjes in moest stoppen. Rondjes, sterretjes, vierkantjes. Men probeert kinderen in de mal van het onderwijssysteem te stoppen en al die kinderen die daar niet precies inpassen noemen we dan "bijzonder" en die moeten dan "passend onderwijs" krijgen. Dat is natuurlijk geen efficiënte manier van onderwijs geven.'

Haar ideaal is een school die uitgaat van wat kinderen kunnen en willen leren, op het moment dat ze daar aan toe zijn.
'Het ene kind kan op zijn 3e al lezen, de ander leert het pas op zijn 6e. Op de Omniumschool willen we het kind het onderwijs geven waar het op dat moment aan toe is. We gaan daarom ook niet met klassen werken waarin allemaal kinderen van dezelfde leeftijd zitten, maar in groepen waarin per vak les gegeven wordt, op basis van niveau, aan kinderen van verschillende leeftijd. Uiteraard binnen een structuur waarin de kinderen goed gevolgd worden.' Het ideaal is om een school op te zetten waar kinderen van hun 4e tot hun 20e onderwijs kunnen volgen. De soms lastige barrières tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs vallen dan weg.

Beter voor onderwijzers
Volgens Kok zal de Omniumschool ook voor onderwijzers aangenamer zijn dan het reguliere onderwijs. ‘Ze kunnen onderwijs geven zoals het ooit bedoeld was: aandacht besteden aan ieder kind en een kind tot bloei laten komen.’ En omdat zorgverleners als fysiotherapeuten en dyslexiespecialisten ook binnen de school zullen functioneren, kunnen onderwijzers sneller hulp inroepen als er problemen zijn. ‘Zodra ze signalen zien kunnen ze de zorgverleners inschakelen en ze hoeven niet allerlei formulieren in te vullen.’

Algemeen bijzonder onderwijs
Makkelijk is het niet om een nieuwe school te stichten die ook op overheidsfinanciën kan rekenen. Scholen die niet op religieuze of antroposofische grondslag gebaseerd zijn komen automatisch terecht in de categorie 'algemeen bijzonder'. Die categorie is in Nederland op papier eigenlijk al 'vol'. Om je in een gemeente te kunnen huisvesten moet je kunnen aantonen dat je in de komende vijftien jaar voldoende leerlingen zult hebben, hetgeen lastig is. Kok had goede hoop dat dit in de regio het Gooi zou gaan lukken, maar dat gebeurde uiteindelijk niet. Nu is het plan om in het komende schooljaar in Almere van start te gaan, maar zoals het er nu naar uitziet wordt het voorlopig een particuliere school (een B3 school in het ambtelijke jargon). 'Dat wil ik eigenlijk liever niet, want dan moeten we de ouders duizenden euro's per jaar vragen om de school te bekostigen. Dan sluit je heel veel kinderen en gezinnen uit.'

In de geest van het wetsvoorstel
Het onlangs aangekondigde plan van staatssecretaris Sander Dekker om het stichten van nieuwe scholen makkelijker te maken kan op veel enthousiasme van Dorien Kok rekenen, maar het komt voor haar initiatief eigenlijk iets te laat. Want het zal waarschijnlijk nog wel een of twee jaar duren voordat Dekkers voorstel door de Tweede Kamer is. 'Daarom heb ik een voorstel bij de staatssecretaris en de vaste Kamercommissie neergelegd om B3 scholen ook vanuit de overheid te financieren, en ons plan als een pilot te beschouwen, zodat wij vast van start kunnen in de geest van het wetsvoorstel.'

Kijk ook op www.omniumschool.nl