*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Kamermeerderheid wil niet dat luchthavens Rotterdam en Eindhoven groeien

Leestijd: 3 minuten

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. Er is volgens de beide regeringspartijen geen draagvlak onder de bewoners voor verdere groei van de vliegvelden.

Er is een “time-out” nodig in het belang van bewoners en klimaat, aldus D66. Pas na de herinrichting van het luchtruim - gepland voor 2023 - kan een nieuwe afweging worden gemaakt, zegt Jan Paternotte (D66). “Dat wil niet zeggen dat groei dan wenselijk is.”

Denken over toekomst
“Het is belangrijk na te denken in hoeverre groei van de luchtvaart nog bij onze toekomst past", verklaart Eppo Bruins van de ChristenUnie, die wijst op de milieu- en geluidsoverlast voor bewoners. “Pas daarna kun je weer beslissen over deze luchthavens."

ChristenUnie en D66 kwamen al eerder in het geweer tegen vliegveld Lelystad. Daar is volgens hen alleen plaats voor de overname van vakantievluchten van Schiphol, een standpunt dat overigens ook gedeeld wordt door het CDA.

Vliegveld Nederland
In september 2017 onthulde ZEMBLA dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat ZEMBLA in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen. 

Een korte samenvatting van de uitzending 'Vliegveld Nederland':

Er is veel weerstand tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Mensen vrezen geluidsoverlast. De opening van de luchthaven werd door Van Nieuwenhuizen in februari 2018 met een jaar uitgesteld tot april 2020. Maar de vraag is of die datum wordt gehaald, omdat er vanuit de Europese Commissie bezwaren zijn gekomen. 

De commissie gaat niet akkoord met het beoogde doel van Lelystad Airport. Lelystad moet volgens het plan vakantievluchten overnemen van Schiphol en zou verder afgesloten zijn voor nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Van Brussel mag Nederland de markttoegang voor nieuwe partijen echter niet volledig afsluiten.

Ernstige hinder
Eindhoven en Rotterdam willen juist graag groeien. In 2020 bereikt Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten (43.000 per jaar). Steeds meer omwonenden zeggen ernstige hinder te ondervinden van de luchthaven, bleek uit een recent onderzoek van de GGD.

Rotterdam The Hague Airport, zoals het officieel heet, telt zo'n 50.000 vliegbewegingen per jaar. Een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad is tegen verdere groei, vanwege de overlast voor bewoners.

Onderdeel van Schiphol Group
De twee luchthavens maken onderdeel uit van de Schiphol Group. Zowel Eindhoven als Rotterdam kreeg vorig jaar meer passagiers te verwerken. Eindhoven kende een groei van 9 procent naar 6,2 miljoen reizigers. Van Rotterdam maakten in 2018 circa 1,9 miljoen reizigers gebruik. Dat was een stijging van 10 procent op jaarbasis.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen.