*
iedere donderdag om 21.10 uur op NPO 2

Jacht op de piraten

Leestijd: 2 minuten

Tankers en containerschepen die door de Golf van Aden langs de kust van Somalië varen, worden regelmatig overvallen door piraten. Enorme investeringen en dure ladingen staan op het spel. Niet alleen de Somalische piraten verdienen flink aan deze diefstal op grote schaal. Ook in Londen is het ‘big business’ en profiteren verzekeringsmaatschappijen, advocaten en gespecialiseerde losgeldhandelaren ervan. Waarschijnlijk wordt er in Londen zelfs meer uitgegeven dan wat er daadwerkelijk aan losgeld in Somalië terecht komt. In deze aflevering van ZEMBLA een verslag van deze kleine zeeoorlog. Bemanningen van de bedreigde tankers en de marineschepen die hen moeten beschermen, vertellen over hun angst voor de overvallers. Ook de piraten zelf vertellen over de redenen van hun piraterij.   

Dertig Europese marineschepen zijn ingezet om de piraterij te bestrijden. Deze patrouilleren langs de kust van Somalië en komen met helikopters en speedboten de schepen te hulp die bedreigd worden. Deze ‘task force’ is onderdeel van de ‘Operatie Atlanta’. Ook de meeste vrachtboten die nu het Suez Kanaal moeten kruizen en zo langs Somalië varen, hebben zich goed voorbereid. De Noorse tanker Bow Cecil is omgetoverd tot een varend fort. Prikkeldraad en hete stoom moeten de Somalische piraten afschrikken. Die zeggen echter dat ze niet anders kunnen. De piraten zijn arme Somalische vissers die hun netten hebben ingeleverd voor AK-47’s en ladders om aan boord te komen van tankers. Sinds de internationale visserij hun wateren heeft leeg gevist, is piraterij hun middel van bestaan geworden.

De makers van de film voeren niet alleen mee met de bedreigde schepen en de marineschepen die hen moeten beschermen, maar wisten ook in contact te komen met de Somalische piraten. In de film is te zien hoe piratenopperhoofd Ali Arif vanaf zijn strand met een verrekijker de kustlijn afspeurt, op zoek naar een mogelijke prooi. Zijn laatste vangst is een Filippijns schip dat nu al enige tijd voor anker ligt; het wachten is nu op het losgeld. Arif: ‘Ons losgeld bedraagt 3 miljoen dollar.’ Ook zijn er amateurbeelden te zien vanuit een kooi van vrachtschip de Faina uit Oekraïne. Bijna vier maanden zat de gegijzelde bemanning opeen gepakt in een ruimte van 12 vierkante meter. Ze geloofden al bijna niet meer in een veilige afloop, toen met twee helikopters het losgeld op het dek werd gedropt.