*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

Duizenden kinderen met autisme zitten gedwongen thuis

Leestijd: 3 minuten

Duizenden kinderen met autisme zitten gedwongen thuis, omdat ze geen passend onderwijs krijgen. Dat moet veranderen, zegt de stichting Vanuit autisme bekeken (VAB). Maandag 2 juli gaat de stichting vierduizend lege schoolschriften voor de Tweede Kamer neerleggen als signaal voor de politiek dat het probleem van thuiszitters steeds meer knelt.

“Elk kind dat thuis zit, is er een te veel”, zegt Monique Post woordvoerder van VAB. “Het recht op onderwijs stelt op deze manier niets voor. Thuiszitten zorgt voor ernstige schade in de ontwikkeling van de kinderen.” Een van de redenen dat het vaak mis gaat, is dat “het oplossend vermogen per gemeente enorm verschilt.” Door de decentralisatie is volgens Post “passend onderwijs een loterij geworden. Veel hangt af van waar je woont, het gemeentelijke aanbod en wie je tegenkomt.”

Schrijnend
De stichting Vanuit autisme bekeken en de Kinderombudsman hebben al jaren terug met onderzoek aangetoond hoe schrijnend het probleem van thuiszitters is. Hier lijkt weinig mee gebeurd. Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs in 2014 – die schooluitval moet terugdringen – steeg het aantal vrijstellingen van de leerplicht juist met met 30 procent.

Geen passende leerkansen
Over de totale hoeveelheid schooluitval lopen de schattingen uiteen. Post: “Een deel van de thuiszitters is niet in beeld, die vallen buiten de huidige registratiemethoden.” Volgens berekeningen van AutiPassend Onderwijs waren er in 2016/17 maar liefst 14.417 kinderen die geen passende leerkansen kregen. Vanuit autisme bekeken schat dat er zelfs nog meer kinderen buiten de boot vallen.

Thuiszitters
ZEMBLA onderzocht eerder in ‘Thuiszitters’ de wereld van passend onderwijs en stuitte op wanhopige ouders, machtige schoolbestuurders en een strijdlustige jurist die voor elk kind probeert af te dwingen waar het recht op heeft: onderwijs. Bekijk hier de uitzending: 

Bron: ANP

Volg ZEMBLA ook op LinkedIn