*
iedere woensdag om 21.15 uur op NPO 2

Ondernemer in onderwijs

Leestijd: 2 minuten

Een stormachtig begin en een turbulent einde. Dat is kort samengevat de bemoeienis van opiniepeiler Maurice de Hond met het onderwijs. De ondernemer bedacht een nieuw schoolconcept: geen klassikaal onderwijs, kinderen bepalen zelf wat ze leren, de leraar wordt coach en de lessen staan op de iPad.

Hoewel De Hond geen onderwijservaring heeft, weet hij het concept ‘Steve Jobsschool’ aan tientallen scholen te verkopen. Maar het succes stokt. Nog maar een handvol scholen werkt met de methode De Hond en de twee iPad-scholen die de zakenman zelf opricht, leggen het loodje. Eén krijgt van de Inspectie het predicaat ‘zeer zwak’, de ander is opgeheven door te weinig aanmeldingen. De stichting die de scholen beheerde, is failliet.

Waarom keren de scholen de opiniepeiler de rug toe? Medewerkers van het eerste uur doen voor het eerst hun verhaal. ZEMBLA onderzoekt de onderwijsmethode van De Hond. 

Herhaling: donderdag 26 april ,10.10 uur

Regie: Bart Nijpels
Research: André  Nelis
Eindredactie: Manon Blaas

Lees het transcript van de uitzending. 

Volg ZEMBLA ook op LinkedIn